Wat je kunt doen als dingen niet gaan zoals jij zou willen…


Ik heb het door familie-omstandigheden even zwaar op dit moment. Het gaat allemaal niet zoals ik zou willen…

Ken je dat gevoel? Dat alles eventjes te veel wordt en dat het moeilijk is om je hoofd koel te houden? Soms kun je door de bomen het bos even niet meer zien, weet je niet eens heel goed wat je ergens van denkt, wat je precies voelt en al helemaal niet waar je moet beginnen om je beter te voelen… 

Heb jij dat ook wel eens? Het beschrijft zo’n beetje waar ik op dit moment mee worstel. Maar ik kon mijn hart luchten bij mijn nichtje en bij een dame van een zorginstelling. En dat deed me heel goed…

Ik kreeg het advies om even afstand te nemen van de situatie en even goed te voelen wat ik voel. 

Geweldig advies! Normaal schakel ik namelijk gelijk over naar de regel-modus. Dan ga ik aanpakken, plannen maken, stappen zetten, hup, actie in de taxi! Maar gisteren heb ik eerst even een stapje achteruit gezet om de situatie goed in te schatten en echt even te dealen met mijn emoties en gedachten… En verder even niets. He-le-maal niets. 

Wat een verademing. Het is zo belangrijk om alles even in rust te kunnen evalueren voordat je overhaast en zonder gevoel en duidelijke richting actie onderneemt.

Wat doe jij als dingen even niet gaan zoals jij het liefste zou willen? Heb jij daar ook wel eens moeite mee? 

In deze blog geef ik je graag de 10 stappen die mij helpen om met moeilijke situaties om te gaan:

1. Lucht je hart. 

Praat met iemand. Je hoeft het niet allemaal alleen op te lossen. Je hoeft niet in je eentje de wereld op je schouders te nemen en alles voor iedereen beter te maken. Als je iemand in vertrouwen kunt nemen, doe dat dan. Het zal je opluchten. Dat mag natuurlijk ook altijd bij mij op de praktijk of via een Skype sessie.
Ik heb altijd een luisterend oor, een schouder om op uit te huilen, twee armen om je zoveel knuffels te geven als je nodig hebt en ik help je altijd met heel veel liefde. 

2. Doe een stapje achteruit om de situatie goed in te kunnen schatten.

Voordat je in regel-modus schiet… Neem even de tijd om alles goed te evalueren. 

3. Realiseer je dat je niet alleen bent (en dat anderen door hetzelfde gaan).

Dat geeft altijd verlichting. Ik las het tijdens de Liefdes 10-Daagse ook veel in mijn besloten Facebook groep; dat het enorm oplucht om te realiseren dat je niet alleen bent, dat er meerderen zijn die in dezelfde situatie zitten en dezelfde dingen meemaken. Gedeelde smart, dat scheelt de helft… 😉 

4. Deal met je emoties. 

Schrijf in je journal of dagboek, praat met mensen die je vertrouwt, mediteer, ga wandelen in de natuur… Maar laat de emoties komen. Voel even goed wat je voelt. 

5. Erken je gedachten en ontdek waar je werkelijk boos of verdrietig over bent. 

Wees even bewust van wat je allemaal denkt. En besef dat je niet boos bent op de hele wereld, ook al kan dat soms zo voelen. 

6. Geef jezelf de tijd.

Neem een dagje vrij als het kan, luister naar muziek, ga wandelen, kijk een film, rust, slaap, gun jezelf een break. Maak jezelf een prioriteit. Want dat ben je! 

7. Analyseer de situatie en bedenk welke stappen je kunt nemen. 

Na de eerste 6 stappen, kun jij de volgende stappen zetten om daadwerkelijk actie te ondernemen. Zie dit als een obstakel dat te overwinnen is. Een horde die je kunt nemen. Maak op je gemak een stappenplan of een to-do lijstje, zodat je alles helder voor ogen hebt. 

8. Bedenk hoe de situatie is ontstaan, zodat je het eventueel kunt voorkomen in de toekomst. 

Is er iets wat je in de toekomst kunt voorkomen zodat dit niet nog eens gebeurt? Of is dit zo’n situatie waar dat helaas niet voor geldt? 

9. Realiseer dat het altijd erger kan en dit niet het einde van de wereld is. 

Mijn oma zei altijd; ‘Brand is erger.’ Nou zijn er vast dingen die erger zijn dan brand, maar er zijn ook vast dingen erger dan de huidige situatie waar jij mee zit. Breng alles even in perspectief voor jezelf; soms blijken de olifanten gewoon irritante muggen te zijn. 

10. Leer ervan. 

Je kunt altijd overal iets van leren. Altijd. Overal. Dus bedenk bij elke vervelende situatie wat je ervan geleerd hebt. Je kunt zelfs dankbaar zijn voor de lessen die je geleerd hebt, wat je helpt met vergeven en vergeten. En met doorgaan. En verder leren. En leven. 😉

En onthoud:

TOUGH TIMES DON’T LAST. TOUGH PEOPLE DO.

2018-02-22T13:52:53+00:00 22 02 2018|0 Comments

Leave A Comment